h1

Sibu & Tinggi Island Kayaking Expedition Part II : Missing In The Islands

May 10, 2014

Behind the Scene Of  The Great Experian…..

Jam pada Camera aku menunjukan jam 10:28 pg, jetty Tanjong Leman :Akhirnya kami tiba ke destinasi permula Expedisi berkayak iaitu di jati tg.Leman ,Setelah mengharugi perjalan berbelas jam dari Utara ke Selatan, kami tiba agak lewat tidak seperti yang dirancang,Team kayak yang lain, sudah siap menunggu,kelihatan seperti mereka sudah bersiap bersedia untuk turun kelaut memulakan Expedisi berkayak.

IMG_4401 IMG_4399

Aku turun kelaut tanpa sempat bersarapan,dalam hati terdetik juga kerisauan,hanya bebekalkan tenaga jejan yg dibekalkan oleh mak aku yang sempat aku jamah sepanjang  pejalanan,itu sahaja bekal tenaga yang aku ada,dgn bebekalkn keyakinan terhadap coklat yg aku bawa bersama diharap dpat membekalkan aku tenaga disepanjang perjalan berkayak.

Setelah turun kelaut bersama kayak dan buddies yang telah di bahagi-bahagikn td, masing2 kami team expedisi berkayak di beri sedikit taklimat dan tips sebelum memulakan epedisi berkaitan Keselamatan,peringatan dan sedikit teknik2 berkayak

10155276_752953211391683_1563590408689739473_n

Expedisi kaya bermula,Perserta team kayak memulakn kayuhan ke destinasi pertama iaitu Pulau Sibu

10330269_752953231391681_7027437863547028359_n

Di sepanjang perjalanan lebih kurang 5 kilometer terakhir lagi untuk sampai ke pulau sibu ke destinasi pertama yang kami tuju,aku sudah kehabisan tenaga,sehingga membuatkn aku terlelap di atas kayak beberapa kali,mugkin disebabkan kami sampai agak lewat,tidak sempat untuk bersarapan,dan terus turun kelaut, menyebabkan aku kurang bekalan tenaga,coklat yg aku bekalkan bersama tadi di atas kayak bagi memberi tenaga sepanjang perjalanan aku berkayak habis!

s

Aku xberdaya lagi untuk mengangkat paddle untuk mengayuh,Park Tea sekali sekala menghampiri kayak aku cuba memberi aku kata-kata semangat,tp xberhasil,mujur lah team aku Hariz Hisyamuddin yang baru aku kenal di dalam sepanjang perjalanan aku ke mersing tadi  ,masih lg stady mengayuh….Dia masih lagi tidak mengetahui History aku.Dia mengayuh tanpa sebarang rugutan.

Di dalam pukul 1 atau 2 ptg lebih,kami berjaya mendaratkan kayak di Pulau Sibu,Mersing Johor,Ini first time aku sampai ke sini,x banyak yang aku ketahui mengenai pulau ini.

Di sini aku selitkan sedik info tentang Pulau Sibu.

Pulau Sibu , juga dikenali sebagai Pulau Sibu, adalah sebuah pulau kecil di luar pantai timur Malaysia, berhadapan dengan Laut China Selatan. Ia sebenarnya terdiri daripada beberapa pulau-pulau iaitu Pulau Sibu Besar , Sibu Tengah Island, Sibu Kukus Island dan Sibu dan hujung Island.

Sibu Besar, pulau utama , adalah kira-kira 6 km panjang dan 1 km lebar , dan sebahagian besar diliputi oleh tumbuh-tumbuhan tropika. Pada hujung selatan terdapat sebuah perkampungan nelayan kecil yang dikenali sebagai Kampung Duku dengan jumlah penduduk kurang daripada seratus orang (kira-kira 40 keluarga ).

Terdapat beberapa resort kecil di pulau itu , yang biasa digunakan sebagai hujung minggu atau destinasi percutian pendek dari Singapura , kerana yang paling dekat tanah besar jeti Tanjong Leman hanya pemanduan yang kurang 3 jam dari Singapura melalui Johor Bahru. Aktiviti riadah utama di pulau ini ialah air seperti snorkeling dan menyelam – tidak menghairankan kerana kawasan itu ditetapkan Taman Laut pada tahun 1993 dan banyak terumbu karang dekat dengan tangan.

Terdapat empat pantai utama di sebelah timur Sibu , di mana kebanyakan resort pantai terletak. Sea Gypsy Village Resort dan Dive Pangkalan dan Sibu Island Cabanas terletak di pantai menghadap Pulau Tinggi. Resort lain, seperti Rimba Resort, berada di pihak yang bertentangan. Resorts menghadapi tanah besar adalah Coconut Village Resort, Junansa Villa dan Twin Beach Resort. Kebanyakan resort ditutup ketika Monsun 3 bulan tahunan , kecuali bagi mereka yang menghadapi tanah besar.

Sumber: http://en.wikipedia.org/wiki/Pulau_Sibu

csc

Disebabkan terlalu penat,aku terus mencari tempat untuk bebaring,aku xmampu lg bertahan,sehingga aku xpunya daya lagi untuk bercakap,memberi tahu yang perlukan rehat….aku terbaring di pondok sebelah tempat kami mendaratkan kayak sesampainya dipulau Sibu td,mungkin tempat yang aku berbaring agak terlindung membuatkan team kayak yang lain tidak perasan akan aku.

Jam menunjukan lebih kurang  jam 4 ptg,Pulau Sibu.

Aku baru tersedar dari tidoq,aku perhatikan sekeliling sudah tidak nampak Team kayak yang lain,inilah keadaan rupa aku yang kepenatan.

IMG_4602

Inilah rupa Pondok Polis di pulau sibu ini,hanya 2 anggota sahaja ditempatkan di pondok polis ini,Ini lah pondok polis yang diberitahu di dlam massage yg sempat dikirimkan ParkTea  supaya aku mencari pondok polis berhampiran,Rupanya pondok polis ini agak jauh dari tempat aku bebaring td,memerlukan hingga 2 ke 3 kilomer jgak perjalanan,dengan tenaga yg berbaki rsa tidak cukup berjalan dan mencari, aku amik keputusan untuk ddk disitu sehingganlah anggota polis menjumpai aku…aku di bawa dengan motosikal ke pondok polis tersebut bersama anggota polis td yg memperkenalkan dirinya sebagai Encik Napi.

IMG_4473IMG_4461

Ini massage yang sempat  dikirimkan oleh Park Tea,bertanya keadaan aku.mujurlah sebelum aku berangkat ke sini,aku telah berikan no phone PakTea kepada mak aku jika berlaku apa2,kebetulan pula hp Sony ericson K800I hampir kehabisan battery akibat terlalu banyak snap gambar sebelum aku tiba dipulau ini,kebetulan pulak aku hanya menyimpan no hp PakTea hanya pada handfon Sony Ericson K8001 dgn berbaki battery yg ada aku menghantar massege kpd mak aku,mujurlah respon yg diberikan mak aku pantas trus aku menukar sim ke hanfon Samsung Y yg aku bawa sebagai backup phone.

IMG_4445IMG_4444IMG_4442

Sesampainya aku di balai polis,aku trus diberi makan oleh anggota polis,mungkin telah dimaklumkan yang aku tidak makan seharian lg,aku dihidangkan dengan sebuku Roti Gardinia , Planta dan dibelikan aku sebotol air 100 plus sebagai alas perut,bagi memulihkan tenaga aku yang hilang setelah seharian penat berkayak.bnyak  tenaga aku yg hilang.

IMG_4411

Hari sudah menjengah ke malam,jadi aku terpaksa bermalam di pondok polis ini bt seketika,sementara menunggu keesokkan paginya,berseorangan terpisah dari kawanan Team kayak yang lain,hanya ditemani dua anggota polis yg berhati mulia.

IMG_4417IMG_4416

Aku ditunjukkan tempat untuk aku tidoq malam itu,dalam hati aku terdetik untuk jugak rsa bersyukur, beruntung jugak menjadi orang yang hilang,dapat bermalam dengan katil yg selesa,dgn kemudahan tandas,tv ,radio tidak sunyi.Jika sebelum ini aku sekadar dijanjikan bermalam hanya didalam sebuah khemah sahaja, Ini sudah lebih dari memadai…..

IMG_4421IMG_4423IMG_4424IMG_4430

Keesokan pagi aku bangun awal,Seawal jam 6.00 pg, keadaan dipulau sibu ini masih sunyi dan sejuk.Disebakan aku mendapat tiduq dia atas katil yg selesa,dengan kepenatan seharian berkayak membuat aku lena dgn nyenyak,bagun keseokanya membuatkan perut aku terasa lapar,dua anggota polis iaitu en.napi,dan en.rosli masih dibuai mimpi….

IMG_4460IMG_4443IMG_4463IMG_4464IMG_4468IMG_4469IMG_4476IMG_4488IMG_4478IMG_4479IMG_4480IMG_4482IMG_4486

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s

%d bloggers like this: